2010. október 29.

Tepertőkrémes dödölle ( ganca )




Gyerekkorom egyik kedvenc étele. Ma is nagyon szeretem, csak ritkán készítem, mert a családom válogatósabb fele sajnos nem rajong érte.
Szerintem önállóan, és sültek mellé köretnek is megállja a helyét.

Hozzávalók

1000 g krumpli
150- 200 g liszt

tepertőkrém


A krumplikat meghámozzuk, kockára vágjuk, és annyi sós vízben ami éppen ellepi, megfőzzük.
Amíg fő, a tepertőkrémet egy lábasban megolvasztjuk.
Ha kész a krumpli, anélkül, hogy leöntenénk róla a vizet,  pépesre törjük.
Lassú tűzön, folyamatosan adagolva a lisztet, fakanállal erőteljesen keverjük, amíg egynemű állagú lesz és elválik az edény falától. A liszt mennyisége változó, ezt nem lehet pontosan megadni, mert függ a krumpli fajtájától.
Evőkanálnyi adagot az olvadt tepertőkrémbe mártunk, és egy másik kanál segítségével diónyi galuskákat szaggatunk egy tálba. A tálat időnként megrázogatjuk, hogy ne tapadjanak össze a tésztagombócok.

4 megjegyzés:

Elisabeth írta...

Fogalmam sem volt hogy mi az a tepertő krém, a töpörtyüt ismerem, és mind a kettő-egy és ugyanaz.
Nagyon finomnak hangzik ez az étel, én régen ettem töpörtyüs pogácsát is, de ez olysmiféle mint az olasz gnocchi, vagy galuska.
Felkerestem, és találtam egy jó kis recepted a tepertő krém...töpörtyü krémre, amit én szivesen el késziteném evvel a galuska félével.

Tepertőkrém

(töpörtyűkrém)

Hozzávalók:

* 25 dkg töpörtyű, vagy tepertő, kinek hogyan tetszik jobban,
* 1 kis fej hagyma,
* 1-2 keménytojás,
* kiskanál Pirosarany,
* 1 ek mustár,
* késhegynyi őrölt bors, só.

A töpörtyűt ledarálom a hagymával együtt (akár kétszer is), majd összekeverem a többi hozzávalóval. A hűtőben nagyon sokáig eláll. Kenyérre kenve, retekkel, zöldhagymával , nagyfröccsel kitűnő

Citromhab írta...

Igen, a tepertő és a töpörtyű ugyanaz. Tudod, a magyar nyelvben egy jó pár olyan szó van, amit e-vel és ö-vel is használunk. Csak néhány példa: tejfel-tejföl, felett-fölött stb.
Én inkább a e betűseket részesítem előnyben. Régebben disznóvágások idején a sertés szalonnáját felkockázták és kisütötték ebből lett a tepertő, manapság készen lehet ezt kapni 200 g-os kiszerelésben vöröshagymával és sóval ízesítve.
Ha házilag akarsz ilyet előállítani ( és persze, ha lehet ott kapni ) egyszerűen csak le kell darálni a tepertőt és ízesíteni.

A dödölle valóban hasonlít az olasz gnocchira, csak a krumpli-liszt aránya más.

tücsi írta...

Gyerek koromban sokat ettünk dödöllét. Nálunk hagymás szafttal készült és egy kicsit a sütöben át lett sütve. Jó, hogy ide jöttem, igy eszembe jutott, hogy mit fogok talán holnap ebédre késziteni. Köszi:):):)

Citromhab írta...

Tücsi, ismerem a hagymás változatot is, nagyon finom az is, de tepertőkrémmel mi jobban szeretjük:-)