2011. november 17.

Vajkaramella







A vajkaramella becsomagolva és egy dekoratív üvegben elhelyezve ajándéknak is kiváló.

Hozzávalók

20 dkg vaj
2,5 dl zsíros tejszín
30 dkg barna cukor
4-5 csepp citromlé
egy csipet só
vaníliakivonat

A hozzávalókat lábosba mérjük, felforraljuk. Forrástól számított 40-45 percig lassú tűzön, folyamatosan keverve főzzük.
Látni fogjuk az állagán, hogy sűrűsödik és a színe is változik. Kezdetben üvegesen áttetsző sötét barna, a főzés végére pedig matt, világosbarna színt vesz fel. Vigyázzunk, hogy ne főzzük túl, mert ekkor a vaj kiválhat, nyúlóssá téve a karamellánkat.
A barna cukrot lehetőleg ne helyettesítsük fehér cukorral, mert nem ugyanazt a selymes, telt ízt kapjuk.

Egy 20x20 cm-es sütőformát sütőpapírral bélelünk, ebbe öntjük a forró karamellát.
Amikor megszilárdult, kiemeljük, lehúzzuk róla a papírt és feldaraboljuk.
A csomagoláshoz egyszerű, fehér zsírpapírt, celofánt vagy más színes csomagolópapírt használhatunk.






21 megjegyzés:

Nelli írta...

Hogy ez mennyire jó ötlet Citromhab!:-)Nagyon tetszik!A só tényleg jól kiemeli az édes ízeket.

Mesi írta...

Eszméletlen! :) Most csak azért nem rohanok kipróbálni, mert millió dolgom van, de amint lesz egy kis időm... :)

Roza írta...

Citromhab, ez valami csodás!:)

Bianka írta...

Remek

Kriszta írta...

Hú,de jó!Imádom!:)Kérek egy falatot!:)

Citromhab írta...

Nagyon örülök, hogy ennyire tetszik Nektek, remélem a célszemélynek is ez lesz majd a véleménye:-))

Tálaló írta...

Nekem is tetszett az ötlet,már az előző bejegyzésednél is.Jó,hogy feltetted és eszembe jutattad:))
Elég szilárd ahhoz,hogy esetleg étcsokiba megforgassam?Mert akkor szaloncukornak elkészítenék belőle egy adagot.

Citromhab írta...

Tálaló, teljesen szilárd, én karamelles bonbonokat készítettem már, az ugyanolyan, mint a szaloncukor:-)

gondaanyu írta...

Bizony kiváló gasztro ajándék :) Köszönöm is szépen. Egyenlőre csak nézegetjük, majd karácsonykor kóstoljuk meg.
Ha csak a szép dobozt küldöd üresen, annak is örültem volna.
Mi is kívánunk Nektek boldog ünnepeket és új évet is sikereset.

Citromhab írta...

Gondaanyu:-)))...ezek szerint odaért.
Szerintem ne várjátok meg a Karácsonyt, mert tejszínt tartalmaz, tartósítószert viszont nem, így nem vagyok biztos benne, hogy olyan sokáig eltartható.

gondaanyu írta...

Bevallom, itthon vannak a Judit lányomék és az Ági ( 20 hónapos ) elkérte az egyik muffinpapír csomagot. Meg kinyittatta az üveget is, nem nézte meg mi van a papírba:) Viszont vidáman kurjongatva és nagyokat nyögve nyomkorássza azt a bibircsókos nájlont :):) Látod, még az is ajándék lett :)

Seafalcon írta...

Most gondold, hogy milyen klassz lehet, ha viszem, bár nem csülökpörkölt!
Ugyanis én édességre nem vagyok vevő, azzal az asszony töm, és hiába tiltakozom. De ebből lesz finom karácsonyi ajándok!
Köszönettel!

Citromhab írta...

Gondaanyu, én sem tudom megállni, hogy ne nyomkodjam, ha buborékfólia kerül a kezembe:-)

Seafalcon, nem vagy egyedül, én is inkább a sós ételekre szavazok:-)

kata írta...

Citromhab, szuper otlet a gasztroajandek! fent irod, hogy nincs benne tartositoszer... szerinted meddig tarolhato és hol?? van már tapasztalatod ezt illetoen?? kibirna 1 hetet a frigoban?? holnap lesz a probafozes :-) ma az abbahagyhatatlan csirkéd volt soron. a haroméves fiam is imádta :-)

Citromhab írta...

Kata, egy hetet szerintem hűtés nélkül is simán kibír. Hűtőben 3-4 hetet is. Végül is a tejszín fel van főzve és a sok cukor tartósít.
Az abbahagyhatatlan csirke nálunk is mindig nagy siker:-))

Névtelen írta...

Citromhab, fantasztikus az oldal, nagyon tetszik, igazi remekműveket készítesz!!!!
Én már annál kevésbé. Egy kérdésem lenne: a karamellát úgy csináltam próbaképp, hogy feleztem a hozzávalókat. Kb. a 35.dik perc környékén az addig szép selymes karamella hirtelen elkezdett egyre jobban összeállni és elkezdett kiválni a vaj vagy tejszín, nem tudom, nem vagyok egyenlőre egy főzőzseni....Le tudtam róla önteni.
Most is "úszik" a karamella valami zsíros tócsában, pedig gyorsan összegyúrtam és felszeleteltem, ahogy kéz melegre hűlt.
Mit rontottam el?
Válaszod előre is nagyon köszönöm!

Citromhab írta...

Kedves Névtelen, először is köszönöm:-)
Ami a karamellát illeti, szerintem túlfőzted. Ha felezted a mennyiséget, akkor a főzési idő is lecsökken. Ha a massza már matt színű és nagyobb buborékok képződnek, akkor jó.

Névtelen írta...

Kedves Citromhab!
Tegnap ejjel elkeszitettem a karamellat. Mindent a leiras alapjan csinaltam. Viszont nekem nem akart surusodni, a 1 ora es 15 perc kevergetes es enyhe karizomlaz utan ugy dontottem, hogy ez igy jo, mert ejjel fel 11 volt.
Az ize nagyon finom, viszont nem lett porhanyos, amilyet en remeltem, hanem enyhen nyulos. Nem lett az a borzalmas fog-kihuzos sem, de meg sem az igazi.
A fozes hofokaval lehetett a gond? Forras utan levettem alacsonyabb hofokra, de tovabbra is hagytam bugyogni, mert azt csak teljes takarekon hagyta abba. (10 fokozat van es en 2-en foztem).
Olyan szep mattot szerettem volna, mint a tied a kepen es persze olyat, ami szethullik a szajban.
Van otleted, hogyan erhetnem azt el?
Elore is koszi a valaszt es Boldog Karacsonyt!
Nora

Citromhab írta...

Kedves Nóra!
A vajkaramella készítése kicsit olyan, mint a mézeskalácshoz az íróka, nehéz írásban átadni, hogy mikor megfelelő, mikor kell abbahagyni a főzést. A 40 perc csak irányadó (de ez a max.), igazából a színe és az állaga az, ami alapján el lehet dönteni, mikor jó. Ha túlfőzöd, a zsiradék kiválik és nyúlós lesz. Próbáld csak a megadott ideig főzni, amíg szép matt a színe. A főzés folyamán nem fog besűrűsödni, erre ne várj, de nem baj, öntsd ki bátran a formába, meglátod megszilárdul. A vaj helyett használj esetleg jó minőségű margarint (Rama), annak még stabilabb az állaga. Én öntetként is ezt a receptet használom, akkor rövidebb ideig főzöm, de a desszertre öntve így is megszilárdul, csak nem lesz annyira sűrű.
Remélem tudtam segíteni és sikerülni fog neked is.

Citromhab írta...

Nóra, ezt éppen most találtam, és azért teszem ide, mert már kezdtem kicsit aggódni, hogy valami mégsem stimmel ezzel a recepttel, de most megnyugodtam, hogy OK.
http://rozsabors.hu/2012/12/vajkaramella/

Veronika írta...

Tegnap én is elkészítettem, miután elolvastam minden hozzászólást. A végeredmény tökéletes lett. Nem nyúlós, nem morzsalékos, hanem a kettő között kaptam egy harapható állagú finomságot. Nekem a massza színe kezdettől fogva matt volt, de szorgalmasan kevergettem 30 percig, amikor már érezhetően sűrűsödött. Még 5 percig főztem, de tovább nem mertem. Legközelebb kipróbálom egy kis neszkávépor hozzáadásával is.